9 مه 2022- بر اساس مطالعه جدیدی که در مجله The Lancet Diabetes & Endocrinology منتشر شده است، داپاگلیفلوزین (با نام تجاری Farxiga)، ممکن است به عنوان یک درمان دارویی مکمل برای جوانان و بزرگسالان جوان مبتلا به دیابت نوع 2 ، نتایج امیدوارکننده ای را بهمراه داشته باشد.

داروی Farxiga ، در سال‌های اخیر به عنوان یک گزینه درمانی برای دیابت نوع 2 ، عمدتاً به دلیل مزایایی که مستقیماً با کنترل قند خون مرتبط نیستند، مورد توجه مجدد قرار گرفته است. بر اساس نتایج مطالعات انجام شده بر روی افراد مبتلا به دیابت، که فواید مرتبط با این دارو را در ارتباط با کلیه‌ها نشان داده اند، محققان آزمایشی را بر روی افراد غیر دیابتی که این دارو را برای بیماری مزمن کلیوی مصرف می کردند، انجام داده و دریافتند که این دارو فواید زیادی برای کلیه ها، صرفنظر از ابتلای به دیابت دارد. از آن زمان، Farxiga در ایالات متحده به عنوان درمانی برای نوع شایع نارسایی قلبی (ناتوانی در پمپاژ کافی خون در سراسر بدن) و بیماری مزمن کلیوی - بدون در نظر گرفتن وضعیت دیابت - تایید شد. به نظر می رسد در افرادی که دیابت یا قند خون بالایی ندارند، این دارو اثر قابل توجهی در کاهش گلوکز ندارد.

با این حال، در مطالعه ی اخیر، محققان عمدتاً به اثرات Farxiga در کاهش قند خون،هنگامی که به سایر درمان‌های دیابت نوع 2 اضافه می‌شود، توجه کردند. شرکت کنندگان در این مطالعه 72 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 بودند که سن آنها بین 10 تا 24 سال بود. میانگین سنی شرکت کنندگان 16.1 سال و 19 شرکت کننده (26 درصد) حداقل 18 سال سن داشتند. اگرچه این مطالعه از نظر تعداد افراد نسبتاً کوچک بود، اما این شرکت کنندگان از 30 مرکز درمانی در پنج کشور - ایالات متحده، مکزیک، مجارستان، فلسطین اشغالی و روسیه-، انتخاب شدند. سطح A1C اولیه ی شرکت‌کنندگان بین 6.5 تا ۱۱درصد بود و این افراد به‌طور تصادفی در یک گروه درمان یا یک گروه کنترل قرار گرفتند. اعضای گروه درمان (38 شرکت‌کننده) علاوه بر درمان‌های دیابتی که از قبل مصرف می کردند، روزانه 10 میلی‌گرمFarxiga ، را به مدت 24 هفته دریافت کردند. در این دوره، اعضای گروه کنترل (33 شرکت‌کننده) یک دارونما یا قرص غیرفعال مصرف کردند. اما پس از دوره ی 24 هفته ای اولیه، هر دو گروه به مدت 28 هفته، روزانه10 میلی‌گرم  Farxiga مصرف کردند تا ایمنی افزودن Farxiga به سایر درمان های دیابت که این گروه سنی دریافت می کردند، ارزیابی گردد.

افزودن Farxiga با کاهش سطح A1C مرتبط است

محققان دریافتند که پس از 24 هفته ی اولیه، میانگین سطحA1C اعضای گروه درمان، 0.25درصد نسبت به شروع مطالعه کاهش یافت، در حالی که میانگین سطحA1C اعضای گروه کنترل 0.50درصد بالاتر رفت. این تفاوت 0.75 درصدی از نظر آماری کاملاً معنی دار نیست، به این معنی که احتمالی بیشتر از 5٪ وجود دارد که کاهش A1C ناشی از شانس باشد. اما زمانی که محققان فقط شرکت‌کنندگانی که گزارش دادند تقریباً دقیقاً از پروتکل خود پیروی می‌کردند - 34 نفر در گروه درمان و 26 نفر در گروه کنترل که قرص روزانه خود را طبق دستور مصرف می‌کردند-، را در نظر گرفتند، نتایج تا حدودی متفاوت شد. در این تجزیه و تحلیل، میانگین A1C اعضای گروه درمان 0.51 درصد کاهش یافت، در حالی که میانگین A1c اعضای گروه کنترل 0.62 درصد افزایش داشت، که تفاوت این دو میانگین 1.13 درصد بود که به وضوح از نظر آماری معنی دار بود.

محققان گفتند: به نظر می رسد که در افراد جوان مبتلا به دیابت نوع 2 که درمان خود را طبق دستور انجام دادند، Farxiga یک درمان مکمل مفید برای کنترل قند خون باشد. این درمان همچنین هیچ نگرانی ایمنی جدیدی ایجاد نکرد و خطر کلی هیپوگلیسمی شدید (گلوکز خون پایین) با افزودن این دارو به سایر داروها، پایین بود. این نتایج نشان می دهد که در صورتی که سایر درمان ها برای کنترل خوب قند خون کافی نباشد داروی Farxiga می تواند یک درمان اضافی مفید برای افراد جوان مبتلا به دیابت نوع 2 باشد.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/05/09/farxiga-shows-promise-as-add-on-treatment-for-young-people-with-type-2/